Domowe rachunki zaczynają puchnąć? Sprawdź je i zmień dostawców!

7/9/2020

Jaki wpływ wywarły pandemia i praca zdalna na nasze regularne domowe opłaty? Czy taki, jak przewiduje autor bloga „Subiektywnie o finansach”: #ZostańWdomu i zapłać większe rachunki? Minęło już kilka tygodni od rozpoczęcia krajowej kwarantanny. Mamy wystarczające dane, by rozpocząć obserwację, czy i o ile wzrastają nasze domowe rachunki za media. I by podjąć działania.

Od czego zacząć?

Jeśli jeszcze nie masz konta w elektrycznym Biurze Obsługi Klienta (eBOK) u swojego dostawcy prądu czy gazu, to zarejestruj się poprzez dedykowaną stronę internetową. Uzyskasz możliwość monitorowania wysokości zużycia mediów poprzez historię odczytów liczników, wykresy zużycia i historię rachunków za poprzednie okresy rozliczeniowe. Niektórzy dostawcy udostępniają eBOK w aplikacji na urządzenia mobilne.

Sprawdzam!

Większość dostawców mediów posługuje się prognozami. Jeśli od marca zużyliśmy więcej prądu, gazu czy wody niż w poprzednich okresach rozliczeniowych, to na ostatniej fakturze dostawcy doliczą nam tzw. wyrównanie, a kolejne prognozy podwyższą do wysokości zużycia z bieżących miesięcy. A często są to faktury wystawione na kilka miesięcy do przodu, więc warto zastanowić się, czy będziemy - i czy chcemy - nadpłacać rachunki.

By sprawdzić, jak przeniesienie pracy do domu wpłynęło na zużycie mediów, porównajmy historyczne rozliczenia ze stanem obecnym. Na stronach niektórych dostawców, po wpisaniu aktualnej wartości z gazomierza lub licznika energii elektrycznej można wygenerować symulację przyszłego rachunku i porównać ją z wysokością poprzedniego rozliczenia. Symulacja przyszłego rachunku za prąd

Podobne obserwacje można poczynić na podstawie historii zużycia. Przykładowy wykres zużycia energii elektrycznej z eBOKa użytkownika indywidualnego. Przykładowy wykres zużycia energii elektrycznej z eBOKa użytkownika indywidualnego.

Takie porównanie możemy wykonać też samodzielnie. Na przykład, zużycie prądu w ostatnim okresie sprawdzimy spisując aktualną wartość zużytych kWh na mierniku licznika i odejmując od tej wartości stan licznika wpisany na ostatniej fakturze.

Jeśli mamy zastrzeżenia do wysokości zużycia energii, możemy wnioskować u dystrybutora o zbadanie układu pomiarowo-rozliczeniowego. Gdy jednak weryfikacja nie wykaże nieprawidłowości, zostaniemy obciążeni kosztami takiego badania.

Zmieniam!

Gdy wrócimy już do biur, lub gdy znacząco skrócimy czas pracy spędzany w domu możemy spowodować, by przyszłe faktury odpowiadały rzeczywistemu, czyli obniżonemu zużyciu.

U jednego z liderów sprzedaży gazu w Polsce istnieje możliwość samodzielnego odczytu stanu gazomierza i przekazania rzeczywistego stanu licznika poprzez konto eBOK na stronie internetowej dostawcy. Jednak na pewnych warunkach. Odczyty ręczne można rejestrować nie częściej niż raz w miesiącu. Dostawca nie ma też obowiązku uwzględniać naszego pomiaru w rozliczeniu, na przykład jeśli będzie niższy od poprzedniego - a taki przypadek tu omawiamy.

Dostawcy energii elektrycznej oferują e-odczyty, gdy to właściciel nieruchomości zawsze samodzielnie podaje wartość licznika i na tej - rzeczywistej, a nie prognozowanej - podstawie dokonywane jest każde rozliczenie. Minus - mamy kolejne cykliczne zadanie, o którym należy pamiętać albo śledzić przypomnienia sms.

Możliwa jest również zmiana prognoz telefonicznie, SMSem lub mailowo. Możemy także zwrócić się do dostawcy z wnioskiem o zwrot nadpłaconej kwoty. Właściwą ścieżkę postępowania wskaże nasz dostawca. Warto o to zapytać już dziś!

Następnie można by się zastanowić, na ile wzrost zużycia mediów zostanie zrównoważony oszczędnościami na transporcie do pracy, zamawianiu jedzenia i na leczeniu sezonowych infekcji, których nie złapaliśmy dzięki izolacji. Ale to już jest temat do osobnej analizy.

Polecamy na blogu

Automatyczne płatności z zapisanej karty w Moich Usługach

Z tego artykułu dowiesz się, czym jest autopłatność w serwisie Moje Usługi, jakie daje korzyści oraz kiedy i jak możesz z niej korzystać. Poznasz też opinie pierwszych klientów, którzy skorzystali z autopłatności.
7/1/2020

Wszystko co musisz wiedzieć o technologii 5G - potwierdzamy fakty i obalamy mity.

Dowiedz się czym jest sieć 5G. Jaka jest różnica pomiędzy nią a 4G/LTE? Czy jest szkodliwa dla zdrowia? Jakie są korzyści z tej technologii? Wszystkiego dowiesz się w wywiadzie z Dyrektorem Zarządzającym Fundacji Digital Poland. Rozmowę prowadzi Izabela Bogumił - Dyrektor Zarządzający Sektorem Telekomunikacyjnym, Mediowym i Technologicznym w ING Banku Śląskim.
5/26/2020

Piętnaście tysięcy klientów jest już z nami!

Kiedy 8 miesięcy temu świętowaliśmy uruchomienie serwisu Moje Usługi, nie przypuszczaliśmy, że tak szybko przyjdzie nam cieszyć się kolejnymi sukcesami. Zaledwie trzy miesiące temu było z nami 10 tysięcy użytkowników – teraz jest nas już 15 tysięcy!
5/18/2020

6 powodów, dla których tracisz kontrolę nad opłatami cyklicznymi

Jeszcze kilkanaście lat temu dostawałeś rachunki „w papierze”. Chodziłeś systematycznie na pocztę lub do banku, ustawiałeś się w długiej kolejce i za jednym zamachem opłacałeś prąd, gaz i całą resztę. „Kwitki” z pieczątką wrzucałeś do kartonowej teczki z napisem ”opłaty” i tak co miesiąc.
5/7/2020

Zachowanie odległości i społeczny dystans to dziś najdojrzalsza forma miłości

Wielu z nas przełączyło się na tryb on-line. Również seniorzy, którzy dotąd nie mogli lub nie chcieli korzystać ze zdalnych rozwiązań, za namową bliskich, coraz bardziej się do nich przekonują. Oto historia jednego z naszych klientów.
4/22/2020

Odzyskaj kontrolę nad rachunkami!

Ta strona korzysta z plików cookies.